Pilke-päiväkotien pedagogiikka ja oppimiskäsitys
Pilkkeen varhaiskasvatus versoo oppimisen puusta. Kun lapsi on Pilkkeen päiväkodissa, vanhemmat voivat olla huoleti. Meillä lapsi on lempeissä käsissä ja hän oppii omalle ikätasolleen kuuluvia asioita, leikin ja hoivan lomassa. Pilkkeen varhaiskasvatuksen päälinjat saavat kuvallisen muotonsa Pilkkeen oppimisen puussa.
Oppimisen puu kuvaa Pilkkeen varhaiskasvatusta
Me Pilkkeellä kuvaamme varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita ja toteutumista päiväkotien arjessa oman oppimispuumme kautta. Oppimisen puu tarjoaa puitteet varhaiskasvatustyölle ja näyttää tärkeät yhteydet lasten onnellisuuden, kehityksen ja oppimisen välillä. Oppimisen puulla on runko, juuret ja lehdet, joilla kaikilla kuvataan eri asioita.
Pilkkeen päiväkodeissa varhaiskasvatus perustuu aina Suomen varhaiskasvatuslakiin sekä valtakunnalliseen ja oman kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan.
”Puun rungon muodostavat arvokas lapsuus sekä leikki ja arjen pedagogiikka.”
Arvokas lapsuus sekä Leikki ja arjen pedagogiikka muodostavat oppimisen puun ja meidän toimintamme rungon.
Oppimisen puun juurista muodostuvat Pilkkeen varhaiskasvatuksen päälinjat. Juuret kuvaavat niitä menetelmiä ja tapoja, joilla kuljemme kohti lapsen hyvää ja onnistunutta päivää päiväkodissa. Puun juurissa kuvatut varhaiskasvatustyön lähtökohdat ovat:
- Aktiiviset ja sensitiiviset aikuiset
- Ihmettely ja tutkiminen
- Kielitietoisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen dokumentointi
- Vuorovaikutus ryhmässä
- Monipuoliset oppimisympäristöt
Oppimisen puun lehdissä ovat suomalaisen varhaiskasvatussuunnitelman (2022) mukaiset oppimisen alueet. Lehdillä voit nähdä myös Pilkkeen seitsemän iloista oppimiskaveria, jotka tekevät valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa näkyväksi päiväkotiemme arjessa joka päivä. Tutustu Pilkkeen oppimiskamuihin!
Leikin kautta oppien lempeässä vuorovaikutuksessa
Pilkkeellä lapset kartuttavat tietojaan ja taitojaan, mutta mikä tärkeintä, heistä kasvaa empatiaa huokuvia ihmisiä, joilla on sydän auki maailmalle.
Pilkkeen laatujohtaja Mirka Laaksonen kertoo, että päiväkoti-ikäinen lapsi on luontaisesti utelias, luova ja aktiivinen. Hän jäsentää ympäröivää maailmaansa leikin kautta. Pilkkeen oppimiskäsityksessä lapsi nähdäänkin aktiivisena tiedon rakentajana. Oppiminen on lapsen oman toiminnan tulosta.
”Oppiakseen lapsella on oltava turvallinen, hyvä olo ja iloinen mieli. Laadukkaat vuorovaikutussuhteet ja myönteiset tunnekokemukset luovat lapselle mahdollisuuden toimia hänelle ominaisella tavalla”, Laaksonen sanoo.
Lue lisää: