Hae päiväkotipaikkaa

Pilke-päiväkotien varhaiskasvatuksen uutiskirje 10/2024

Artikkelit
eyeglasses
Lukuaika: 3 min
calendar_month
31.10.2024

Kuvien käyttö varhaiskasvatuksessa

Erilaiset kuvat, värit ja visuaalisuus auttavat ymmärtämään viestin, niiden avulla voidaan kommunikoida, vaikuttaa, osoittaa esineen paikka ja voidaan opetella esimerkiksi uusia lauluja tai loruja. Ne ovat tehokas keino oppimiseen ja niitä käytetään puheen sekä eleiden kanssa yhdessä. Lapsilla ja aikuisilla on erilaisia tapoja muistaa sekä oppia ja moni heistä oppiikin paremmin kuvien avulla. Kuvat tukevat osallisuuttaa, kielen kehittymistä sekä kommunikointia ja vuorovaikutusta. Jokaiselle on tärkeää olla osallisena yhteisessä toiminnassa, tulla kuulluksi ja ymmärretyksi muiden kanssa.

Kuvien avulla lapsi voi kertoa mitä hän haluaa tai mitä hän ei halua. Samoin kuvilla voi viitata niihin asioihin, jotka eivät ole tilassa tai joita lapsi ei pysty sanattomasti ilmaisemaan esim. pääsenkö mukaan leikkiin? Kuvat ovat kaikkien käytössä jäsentelemässä arkea. Samoin ne vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun kuvia käytetään yhteisen oppimisen tai kommunikoinnin tukena. Ne ovat enemmän kuin vain puhuttu sana, sillä niiden äärelle on mahdollista palata aina uudelleen ja vahvistaa omaa muistamista.

Aikuisen esimerkki kuvien käytön onnistumisessa on keskeistä. Kuvien avulla aikuinen voi näyttää lapsille mitä heiltä odotetaan tai mitä on tulossa seuraavaksi. Heille luodaan jäsennelty kuvin tuettu arki, jossa tulevat tapahtumat ovat ennakoitavissa: kuvitettu viikko-ohjelma, arjen rutiinit kuvin esim. käsienpesu, vaatettaminen. Samalla, kun aikuinen näyttää kuvan, hän myös kertoo siitä sanoin. Kuvat ovat hyvä tuki ja niiden kiinnittäminen lapsen korkeudelle luo niistä todella käyttökelpoiset: lapset voivat tarvittaessa käydä tarkistamassa päiväjärjestyksestä mitä seuraavaksi on tulossa. Tai jos ne on kiinnitetty seinään yksittäin, voi lapsi käydä lainaamassa kuvaa oman toiminnanohjauksen vahvistamiseksi. Strukturoitu ja visuaalinen oppimisympäristö tukee lapsen omatoimisuutta ja kuvien käyttö motivoi lasta puheen tuottamiseen. Samoin kuvien käyttö osoittamassa esineiden paikkoja vahvistaa lapsen toimintaa, hänen viedessään tavaroita omille paikoilleen. Kuvat arjessa tuovat onnistumisen kokemuksia jokaiselle!

Missä tilanteissa kuvia voidaan käyttää:

  • ryhmien kokoontumissa siirtymissä
  • wc-tiloissa
  • ulkoilussa
  • ruokailussa
  • kuulumisten vaihdossa
  • työn näkyväksi tekemisessä
  • suunnitelmissa
  • lasten palavereissa
  • taukotilassa
  • leikkitaulussa
  • oma paikka, oma tila
  • lelujen ja muiden välineiden kuvalliset paikat leikkien tukena (esim. Autoleikki aikuiselle)

Kuvien paikka oppimisympäristössä: lapsen korkeudella, saavutettavissa:

  • seinillä
  • metsäryhmällä mukana taitettu versio
  • ovissa (siellä missä on siirtymiä)
  • aikuisen kaulanauhassa
  • pöydässä
  • lattialla
  • koreissa, pusseissa, taskuissa
  • ”videokotelossa” toiminnassa mukana
  • lelulaatikoissa, hyllyillä, lokeroissa

Vinkkejä kuvien käyttöön arjessa:

  • Tutustukaa kuviin ja harjoittele yhdessä lasten kanssa esim. laulujen ja lorujen opettelussa.
  • Ole rohkea ja käytä kuvia.
  • Näytä esimerkkiä ja mahdollista kuvien käyttö lapsille.
  • Suunnittele kuvien paikka: missä ne parhaiten tukevat suunniteltua toimintaa (esim. siirtymät).
  • Käytä kuvia, jotka lapsi ymmärtää.
  • Kuvat sijaisten päivän tukena – näytä sijaiselle kuvitettu päiväjärjestys.
  • Jos kuvat eivät toimi heti – toista ja kokeile uudelleen.

Lapsen vasu- ja leops- keskustelu

Päiväkodissa olevalle lapselle on laadittava henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma lapsen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon toteuttamiseksi. (Varhaiskasvatuslaki §23)

Jokaisella lapsella on oikeus omiin vahvuuksiin ja unelmiin! On tärkeää, että lapsi, huoltajat ja päiväkodin aikuiset suunnittelevat yhdessä, miten voidaan varhaiskasvatuksessa mahdollistaa, että lapsi voi kulkea omalla oppimisen polullaan eteenpäin.

 

Pilkkeen varhaiskasvatuksen asiantuntijatiimiin kuuluu kokeneita ammattilaisia, jotka kehittävät päiväkotiemme toimintaa ja pedagogiikkaa. Tehtävämme on tukea pilkeläisiä heidän tärkeässä työssään ja apuamme saavat pyytää kaikki Pilkkeen päiväkodit ympäri Suomea. Vaka-tiimi työskentelee Pilkkeen hallinnon yhteydessä Helsingissä – ole meihin yhteydessä!

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Saatat tykätä myös näistä

Minkä ikäisenä päiväkotiin?
Artikkelit
Meiltä kysytään usein, että minkä ikäisenä päiväkodissa voi aloittaa tai pärjääkö lapsi alle 1-vuotiaana päiväkodissa ja sopeutuvatko kaikki lapset päiväkotiin. Kokosimme vastauksia kysymyksiin päiväkodin aloittamisesta.
Lue lisää
Hauskaa tekemistä lapsille – Pilkkeen puuhavinkkejä perheille kotona
Pilke-vinkit
Mietitkö, mikä olisi hauskaa tekemistä lapsille ja yhdessä lasten kanssa kotona? Uudet ideat ovat aina tervetulleita, ja lapset viihtyvät leikin tai aktiviteetin parissa pidempään. Kokosimme perheen yhteisiä puuhavinkkejä ja sisäleikkejä lapsille.
Lue lisää
Länsiväylä: Suomen suurin päiväkotiyritys nappasi Espoosta ja Kirkkonummelta neljä päiväkotia
Pilke mediassa
Suomen suurin päiväkotiyritys Pilke on ostanut Päiväkoti Murut Oy:n. Kauppaan kuuluu neljä päiväkotia Espoossa ja Kirkkonummella. Murut-päiväkodit siirtyi Pilkkeelle 1....
Lue lisää