Hae päiväkotipaikkaa

Pilke-päiväkotien varhaiskasvatuksen uutiskirje 9/2024

Artikkelit
eyeglasses
Lukuaika: 3 min
calendar_month
04.09.2024

Syksy aloitetaan tutusti pedagogisen toimintasuunnitelman teolla !

Mutta mikä on pedagoginen toimintasuunnitelma ja miksi ihmeessä sellainen meillä tehdään?

Lapsen etu on laadukas varhaiskasvatus.

Varhaiskasvatuksessa olevalla lapsella on varhaiskasvatuslain turvaama oikeus saada suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatusta, opetusta ja hoitoa. Varhaiskasvatus­suunnitelman perusteet 2022 (oph.fi).

Koko yksikön yhteinen toiminnan suunnittelu on tärkeässä osassa, jotta voimme taata tämän laadukkaan varhaiskasvatuksen. Tarvitaan työyhteisön yhteinen ymmärrys ja sopiminen tavoitteista, toimintaperiaatteista ja -menetelmistä, joilla edetään kohti laadukasta varhaiskasvatusta. Jotta jokaisella työntekijällä on sama käsitys siitä, miten juuri meidän yksikössämme toimitaan, mitä minulta odotetaan ja mihin minun tulee sitoutua, pitää yksikössä laatia pedagoginen toimintasuunnitelma. Toiminnalle pitää asettaa tavoitteita sekä menetelmiä, jolloin sen toteutumista on mahdollista mitata ja arvioida.

Päiväkodin pedagogisessa toimintasuunnitelmassa kuvataan realistisella sekä konkreettisella tasolla, miten Pilkkeen varhaiskasvatuksen päälinjat eli oppimisen puun juuret toteutuvat arjessa juuri sinun päiväkodissasi. Suunnitelma on pedagoginen työkalu, joka ohjaa toimintaa koko toimintakauden ajan. Se tehdään elo-syyskuun aikana johtajan ja henkilöstön yhteistyössä. Myös painotteisuus tulee huomioida suunnitelmaa tehdessä.

Suunnitelman valmistuessa, kuitenkin viimeistään 30.9.2024, se otetaan yksikössä aktiiviseen käyttöön ja tulostetaan sekä tallennetaan kaikkien löydettäväksi.

Hyvä suunnitelma ei yksistään tee toiminnasta laadukasta. Lisäksi tarvitaan suunnitelmaan sitoutumista, suunnitellun toiminnan toteuttamista sekä toteutumisen arviointia, joka tulee tehdä vähintään puolivuosittain. Lisäksi keskustelua, arviointia ja kehittämistä suunnitelman ympärillä, on hyvä käydä säännöllisesti esimerkiksi yksi juuri kerrallaan talon-, peda- tai tiimipalavereissa – näin suunnitelma on aidosti osa yksikön pedagogista toimintaa.

Koko yksikön pedagogisen toimintasuunnitelman lisäksi toimintaa suunnitellaan myös ryhmätasolla.

Laadukkaan pedagogisen toiminnan edellytyksenä on suunnitelmallinen dokumentointi, arviointi ja kehittäminen(Varhaiskasvatuslaki 540/2018 § 2).

Suunnittelun pohjana käytetään tietoja, joita kerätään mm. havainnoinnista, lapsen vasusta sekä ikätason mukaisesta osaamisesta. Tärkeää on myös huomioida lapsen mielenkiinnon kohteet ja suunnitella toimintaa niiden mukaisesti. Suunnitelmallisella toiminnalla huolehditaan, että leikillinen oppiminen mahdollistuu ja lapsilla on mahdollista motivoitua, innostua ja kokea onnistumisen iloa. Luodaan lapselle siis osallisuuden tunnetta parhaimmillaan. Laadukas varhaiskasvatus vaatii toteutuakseen lasten ja aikuisten yhteisiä suunnitelmia!

Työniloa suunnittelun äärellä! Suunnitelma- sekä arviointipohjat löydät intrasta pedagogiikka-kansiosta. Muistahan ennen suunnitelman täyttämistä ladata ja tallentaa sen omalle koneelle!

Mietitkö joskus, mitä lapsi missäkin iässä osaa ja mitä häneltä voidaan odottaa?

Käy tutustumassa ikäkausi – julisteissa olevien QR-koodien taakse ja saat lisävinkkejä eri-ikäisten lasten kanssa toimimiseen.

Vasuista vauhtia!

Vasuista vauhtia -tapahtumaa vietetään tänäkin syksynä kokonaisen teemaviikon verran 2.– 6.9.2024. Viikon teemana on lasten matemaattinen ajattelu. Miten matemaattisia taitoja voidaan edistää leikin, oivaltamisen sekä oppimisen ilon kautta tavallisissa arkipäiväisissä asioissa ja tilanteissa? Vasuista vauhtia teemaviikko huipentuu paikalliseen tapahtumapäivään perjantaina 6.9.

Teemaviikon avulla haluamme kannustaa varhaiskasvatuksen toimijoita jatkuvaan ja suunnitelmalliseen varhaiskasvatustyöhön sekä tuomaan esiin sitä kaikkea hyvää, mitä varhaiskasvatuksessa tapahtuu. Lisäksi tarkoituksena on jakaa paikallisesti kerättyjä ideoita ja ajatuksia toimintaan sekä jatkaa varhaiskasvatuksen kehittämistä yhdessä. Vasuista vauhtia | Opetushallitus (oph.fi)

Syksyn Akatemia-kalenteri

Syksyn uusi Akatemia-kalenteri on julkaistu! Tutustu henkilöstön koulutuksiin täältä.

Pilkkeen varhaiskasvatuksen asiantuntijatiimiin kuuluu kokeneita ammattilaisia, jotka kehittävät päiväkotiemme toimintaa ja pedagogiikkaa. Tehtävämme on tukea pilkeläisiä heidän tärkeässä työssään ja apuamme saavat pyytää kaikki Pilkkeen päiväkodit ympäri Suomea. Vaka-tiimi työskentelee Pilkkeen hallinnon yhteydessä Helsingissä – ole meihin yhteydessä!

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Saatat tykätä myös näistä

Mitä varusteita lapsi tarvitsee päiväkotiin?
Blogit
Mitä eroa on yksityisen ja kunnallisen päiväkodin välillä? Yksityiset toimijat ovat olleet osa suomalaista varhaiskasvatusta jo 1800-luvulta saakka. Nykyään perheet voivat valita päiväkodin omien tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. Asiakkuusjohtajamme Riikka Mattsson vastaa perheiden usein esittämiin kysymyksiin siitä, miten yksityinen varhaiskasvatus eroaa kunnallisista päiväkodeista ja mitä se voi perheille tarjota.
Lue lisää
Pilkkeen saamien työhakemusten määrä voimakkaassa kasvussa
Pilke tiedottaa
Pilke päiväkodit on houkutteleva työnantaja varhaiskasvatuksen ammattilaisille sekä muille työnhakijoille. Yrityksen saamien työhakemusten määrä kasvaa vuosi vuodelta, vaikka alalla on valtakunnallisesti pulaa työvoimasta. Houkuttelevuutta on onnistuttu lisäämään esimerkiksi mielenkiintoisilla uusilla työtehtävillä, työsuhde-etujen kokonaisuutta parantamalla ja palkka-avoimuudella.
Lue lisää
Pilke-päiväkotien varhaiskasvatuksen uutiskirje 9/2024
Artikkelit
Ajankohtaista Pilkkeen varhaiskasvatuksessa: Mutta mikä on pedagoginen toimintasuunnitelma ja miksi ihmeessä sellainen meillä tehdään?
Lue lisää