Pilkkeen oppimiskamut tekevät varhaiskasvatussuunnitelmaa näkyväksi arjessa – tutustu heihin!
Jatkossa kaikista Pilkkeen päiväkodeista löytää seitsemän värikästä ja pehmeää hahmoa. Kaikki nämä oppimiskamut liittyvät valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman eri oppimisen alueisiin.
Pilkkeen varhaiskasvatuksen asiantuntija Elina Kutila kertoo, että häneltä on jo monesti kysytty, ”mitä nämä pehmolelut oikein ovat”, ja miksi niitä on Pilkkeen päiväkodeissa.
”Vastaan aina, että oppimiskamut eivät ole vain pehmoja!”, Kutila sanoo. Hän kertoo, että oppimiskamut liittyvät tiiviisti yhteen päiväkotien työtä ohjaavan valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kanssa. Kyseessä on pilkeläisten – ja kaikkien suomalaisten varhaiskasvatuksen ammattilaisten – työtä ohjaava asiakirja, jota toteutetaan päiväkodeissa päivittäin.
Voisi sanoa, että jokaisen kamun työnkuva löytyy varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueista”, Kutila toteaa.
”Olen hyvin pitkään pohtinut, miten me voimme vielä paremmin tehdä perheille näkyväksi kaikkia niitä erilaisia pedagogisia menetelmiä, joita päiväkodissa käytetään päivän aikana. Oppimiskamut ovat yksi tapa kertoa ja konkretisoida niitä sekä kuvailla, mitä kaikkea eri toimintojen takana on. Esimerkiksi Luonto-Lissu opettaa kestävää kehitystä tai vaikkapa kannon yli kipuamista luontoretkellä yhdessä Liikunta-Lassin kanssa. Ja Paletti-Paula on mukana aina, kun toteutamme ilmaisun monia muotoja eli musiikillista, kuvallista, käsityöllistä, sanallista ja kehollista ilmaisua”, Kutila kertoo.
Elina Kutilan oma tausta on varhaiskasvatuksen opettajan työssä päiväkodissa. Hän kokee, että oppimiskamut tukevat myös varhaiskasvatuksen työntekijöiden työtä. Kamujen avulla on helpompi suunnitella toimintaa niin, että kaikki oppimisen alueet tulevat säännöllisesti huomioiduksi arjessa.
Hei, me olemme Pilkkeen oppimiskamut – tutustu meihin!
Yhdessä opimme enemmän.
Oppimiskamut saavat kukin oman leikkialueensa päiväkodissa
Jokaisella oppimiskamulla on oma, teemoitettu tilansa Pilkkeen päiväkodeissa. Elina Kutila kertoo, että tämä vuosi onkin ollut työntäyteinen, sillä näitä eri asioiden oppimisen tiloja eli oppimisympäristöjä on suunniteltu ja rakennettu jokaisessa Pilkkeen päiväkodissa ympäri Suomea.
”Kaikkien päiväkotiemme oppimisympäristöt on uudistettu oppimiskamujen symboloimien teemojen pohjalta”, Kutila kertoo.
Esimerkiksi Riimi-Roopen ympärille on ideoitu lukunurkkaus, jossa on kirjojen lisäksi esimerkiksi loru- ja kirjainkortit. Riimi-Roopen oppimisen alue on varhaiskasvatussuunnitelmassa nimeltään Kielten rikas maailma. Väriltään Riimi-Roope on oranssi, joten se on myös lukunurkkauksen teemaväri.
Sydän-Seppo taas kuvaa varhaiskasvatuksen oppimisaluetta nimeltään Minä ja meidän yhteisömme, ja on väriltään punainen. Sydän-Sepon oma nurkkaus on punainen, ja siellä on monenlaisia hoivaan liittyviä asioita, kuten vaikkapa neuvolaleikki.
Joko olet tavannut oppimiskamut Pilkkeen vanhempainilloissa?
Oppimiskamut ovat pikkuhiljaa saapuneet Pilkkeen päiväkoteihin tämän vuoden aikana. Elina Kutila kertoo, että oppimiskamut on esitelty lapsille päiväkodeissa, ja myös vanhemmat ovat saaneet tutustua kamuihin vanhempainilloissa.
”Osa päiväkodeista esitteli heidät jo keväällä, ja nyt syksyllä he ovat myös olleet mukana tapaamassa perheitä. Suurin osa siis tuntee heidät jo”, Kutila sanoo.
Jokaisessa päiväkotiryhmässä on jatkossa omat oppimiskamu-pehmot. Moneen ryhmään oppimiskamut ovat jo saapuneetkin, muttei vielä aivan kaikkiin.
”Valitettavasti osa heistä on vielä matkalla Suomeen. He odottavat kyllä varmasti jo innolla lasten tapaamista”, Elina Kutila sanoo.
Lue lisää: