Hae päiväkotipaikkaa

Pilkkeen päiväkodeissa entistä tyytyväisempiä asiakasperheitä

Pilke tiedottaa
eyeglasses
Lukuaika: 3 min
calendar_month
21.04.2021

Pilkkeen tuoreimman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan päiväkotien asiakasperheet ovat hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Suomen Paras Päiväkoti 2021 -tutkimus tehtiin vuoden alussa ja sen mukaan Pilkkeen suositteluindeksi NPS oli noussut edellisestä vuodesta ollen nyt 52.

Pilke tutki päiväkotien asiakasperheiden tyytyväisyyttä nyt jo neljättä kertaa. Kysely toteutettiin anonyyminä verkkokyselynä, johon vastasi lähes 3 500 henkilöä. Kyselyssä oli 13 kysymystä, joihin vastattiin asteikolla 1–5, viiden ollessa paras arvosana. Kaikkiin kysymyksiin saimme keskiarvoltaan yli neljän tuloksen. Korkeimman arvosanan (4,5) vastaajat antoivat siitä, että heillä on turvallinen olo jättää lapsi aamuisin päiväkotiin.

[dt_quote type=”pullquote”]

”Voin jättää lapseni turvallisin mielin päiväkotiin – keskiarvo 4,5 (asteikolla 1–5).”

[/dt_quote]

Vastaajilta kysyttiin myös, suosittelisivatko he omaa päiväkotiaan muille, eli niin sanottua NPS-arviota. Tässä Pilke paransi edellisestä vuodesta, ja NPS-suositteluindeksimme oli nyt 52, kun se edellisenä vuonna oli 48.

Avoimissa vastauksissa korostui henkilökunnan merkitys

Asiakastyytyväisyyskyselyyn sai myös jättää avoimia vastauksia. Niiden perusteella meille vahvistui käsitys siitä, että Pilkkeen päiväkotien asiakasperheiden näkökulmasta henkilökunnan pysyvyys ja ammattitaito on tärkein yksittäinen tyytyväisyyteen vaikuttava asia.

”Asiakastyytyväisyyskysely on meille tärkeä tapa arvioida omaa toimintaamme ja kehittää tuottamamme palvelun laatua. Kyselyn perustella tiedämme, että Pilkkeen päiväkotien henkilöstö luo hyvän asiakaskokemuksen toimivalla päivittäisellä vuorovaikutuksella sekä lasten ja perheiden laadukkaalla kohtaamisella”, Pilkkeen asiakkuusjohtaja Riikka Mattsson sanoo.

Selkeitä yksittäisiä kehityskohteita koko Pilkkeen tasolla ei kyselyn perusteella nouse esiin, mutta vaihtelua eri yksiköiden ja alueiden välillä löytyy. Mattssonin mukaan Pilkkeellä tehdään työtä sen eteen, että asiakaskokemus olisi tasavahva kaikissa Pilkkeen yksiköissä ympäri Suomen. Suurin haaste toiminnassa on hänen mukaansa koulutetun ja sitoutuneen henkilöstön saatavuus

Aiemmissa kyselyissä asiakaspalvelun merkitys on korostunut avovastauksissa. ”Asiakaspalvelun kehittäminen valittiin Pilkkeen kehityskohteeksi vuonna 2020, ja kaikki päiväkotiemme johtajat ovat osallistuneet asiakaspalvelukoulutuksiin. Tämän vuoden loppuun mennessä koulutetaan päiväkotien muut pilkeläiset”, Riikka Mattsson kertoo.

 

Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset kehitystyön pohjaksi ja perheille tiedoksi

Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia käsitellään jokaisessa Pilkkeen päiväkodissa kevään 2021 aikana. Päiväkotien johtajat käyvät läpi tulokset yhdessä työntekijöiden kanssa, ja niistä viestitään asiakasperheille Daisyn kautta. Jos kysymyksiä herää, oman päiväkodin johtajalta saa lisää tietoa.

 

Tietoa Suomen Paras Päiväkoti 2021 -tutkimuksen toteutuksesta

  • Vastaajia: 3478, mukana 170 Pilkkeen päiväkotia ympäri Suomen.
  • Toteutustapa: Sähköisesti toteutettu anonyymi verkkokysely, joka jaeltiin Pilkkeen päiväkotien asiakasperheille Daisy-yhteysjärjestelmän kautta.
  • Ajankohta: Tammi–helmikuu 2021
  • Toteuttaja: Suomen Paras Päiväkoti -kyselyn toteuttaa Clementia Oy.
  • Lisätietoja: Suomen Paras Päiväkoti 2021

Lisätietoja:

Riikka Mattsson, asiakkuusjohtaja, Pilke päiväkodit Oy

puh. 040 579 9066, e-mail: riikka.mattsson@pilkepaivakodit.fi

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Saatat tykätä myös näistä

Pilke-päiväkotien varhaiskasvatuksen uutiskirje 6/2024
Artikkelit
Ajankohtaista Pilkkeen varhaiskasvatuksessa: Varhaiskasvatus kesällä sekä varautuminen helteisiin.
Lue lisää
Pilke korjannut Lappeenrannan päiväkoti Tirikan toimintaa
Pilke tiedottaa
Yle kertoo sivuillaan olevassa jutussa, että Lappeenrannassa toimiva päiväkoti Pilke Tirikka on saanut huomautuksen Etelä-Suomen aluehallintovirastolta. Annetun huomautuksen mukaan päiväkodissa ei ollut riittävästi kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilökuntaa 13 päivänä kello 15.30 jälkeen viiden viikon tarkastelujakson aikana. Tarkastelujakso on sijoittunut aikavälille 11.9.-21.11.2023. Lain mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitusta seurataan koko päiväkodin tasolla päivittäin. Mitoituksesta voi poiketa hetkellisesti. Pilke Tirikassa on ollut viime syksynä hetkellisiä ylityksiä iltapäivisin klo 15.30 jälkeen.
Lue lisää
Playschool Lehtisaari: Lämminhenkinen ja yhteisöllinen päiväkoti lähellä kaikkea
Artikkelit
Englannin kieltä, monikulttuurista varhaiskasvatusta - ja ihan tavallista, turvallista, aktiivista päiväkotielämää lähialueen palveluja ja ympäröivää luontoa luonnollisesti hyödyntäen. Lue artikkelistamme, mitä Pilke Playschool Lehtisaaren johtaja Maria Kajanus kertoo päiväkoden arjesta.
Lue lisää