Esiopetus Pilkkeen päiväkodeissa

Suomessa jokaisella lapsella on oikeus esiopetukseen ennen oppivelvollisuuden alkamista. Samalla esiopetus on myös velvoittavaa, eli lapsen tulee osallistua vuoden kestoiseen esiopetukseen ennen koulun alkua.
Esiopetus järjestetään pääsääntöisesti päiväkotien yhteydessä. Useimmiten lapsi osallistuu esiopetustuntien lisäksi normaalisti varhaiskasvatukseen päiväkodin arjessa.
Tälle sivulle olemme koonneet tulevien eskari-ikäisten lasten vanhemmille tietopaketin esikoulutoiminnasta Pilkkeen päiväkodeissa.



Pilke-päiväkodit on osa kansainvälistä Dibber-päiväkotiketjua. Dibberin nimi tulee englanninkielisestä termistä ”dibber”.
Dibber tarkoittaa istutustikkua, jolla siemen tai pistokkaat saadaan istutettua riittävän syvälle maahan – jotta kasvilla on hyvä pohja kasvaa ja kukoistaa.
Meidän aikuisten tehtävänä Pilkkeellä on luoda turvallisia ja inspiroivia oppimisen polkuja jokaiselle lapselle.
Me kylvämme uteliaisuuden ja ilon, tiedon ja taidon, sekä ennen kaikkea itseluottamuksen ja lempeyden siemeniä kohdata iso maailma.

Siksi myös esiopetukseemme kuuluu leikin kautta oppiminen ja lempeä vuorovaikutus. Näemme ja tunnistamme jokaisen lapsen ainutlaatuiset kyvyt ja tuemme hänen vahvuuksiaan.
Esiopetus ja esikoulu Pilke-päiväkodissa
Esikoulussa esiopetusta on 4 tuntia arkipäivisin oman kotikunnan kouluvuoden aikataulun mukaisesti. Suurin osa Pilkkeen päiväkotien esikouluikäisistä lapsista osallistuu muutoin kokopäiväisesti päiväkodin toimintaan.
Esiopettaja suunnittelee oman ryhmänsä toiminnan aivan kuten luokanopettajat peruskoulussa. Esikoulujen ohjelma ja aikataulut ovat siksi hyvin paljon opettaja- ja ryhmäkohtaisia.
”Meidän päiväkodissa eskarilaiset siirtyvät aamulla klo 9 omaan pienryhmäänsä. Esikoulussa on erilaisia oppimista tukevia toimintahetkiä, ja lisäksi siellä ulkoillaan, retkeillään, leikitään, syödään ja levätään. Lepo voi olla kirjanlukua tai muutoin rentoutumista, harva eskarilainen enää nukkuu”, esiopettaja Hanna Viilomaa kertoo.
Hanna Viilomaa toimii esiopettajana Pilke luontopäiväkoti Pihlajarinteessä, Espoossa. Koska päiväkoti on luontopainotteinen, suunnitellaan myös esiopetus päiväkotivuoden jaksojen ja teemojen mukaisesti.
”Esiopetussuunnitelmassa on samat oppimisen alueet kuin varhaiskasvatuksessa, ja käytännössä eskarin toimintahetkien ”oppiaineet” ovat samoja kuin perusopetuksessa. On kielen kehitystä, matemaattista harjoittelua, liikuntaa sekä paljon sosiaalisten taitojen ja omatoimisuuden harjoittelua.”
Myös lasten toiveet, kiinnostuksenkohteet ja tarpeet huomioidaan toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Esimerkkinä Viilomaa kertoo, että luontopäiväkoti Pihlajarinteessä esiopetusryhmässä yhdeksi aiheeksi otettiin Helsingin Sanomien Lasten uutiset, sillä lapset toivoivat, että niitä katsotaan.
Kuten varhaiskasvatuksessa, on leikillä on tärkeä rooli myös esiopetuksessa. Leikeissä ja leikin avulla syvennetään päivän aikana kerrytettyjä taitoja, ja monesti varsinainen oppiminen tapahtuu lapsilla leikkiessä.
”Parasta eskarilaisten kanssa työskentelyssä on lasten ihmettely. Se kaikki ajatusten sanallistaminen ja niihin tarttuminen. Lapsilla tapahtuu huikeita kasvuloikkia esikouluvuoden aikana.”
Varhaiskasvatus
Suunnitelmallinen ja tavoitteellinen kasvatus päiväkodeissa: pienillä lapsilla korostuu hoiva, myöhemmin myös kasvatus ja oppiminen arjen pedagogiikan avulla.
Viskari
Viisivuotiaille kohdennettuja oppimistuokioita – muuten tuttu ja turvallinen päiväkotiarki.
Eskari, esikoulu, esiopetus
Lapset omaksuvat esiopetuksessa peruskoulun ensimmäisillä luokilla tarvittavia taitoja ja pääsevät myös vierailemaan koulussa.
Oppimisen alueet esikoulun arjessa
Pilkkeen oppimiskamu Sydän-Seppo tukee lasten oppimista ja seikkailee mukana eskarilaisten arjen touhuissa, jotta jokainen lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja arvokkaaksi. Yhdessä opetellen ja toinen toisiamme tukien.
Esimerkkejä oppimisen alue ”Minä ja meidän yhteisömme” toiminnasta esiopetuksessa:
- vuorovaikutustaitojen harjoittelu
- tunnetaidot
- vuoden kiertoon kuuluvien juhlien viettäminen
- eri kulttuureihin tutustuminen
- lasten uutiset jne.
”Kielten rikas maailma” -oppimisalueeseen kuuluu lasten kielellisten taitojen ja valmiuksien vahvistaminen.
Esiopetuksen toiminnassa se tarkoittaa mm. näitä asioita:
- harjoitellaan suuraakkoset
- riimitellään
- mietitään sanojen tavutusta ja kirjainten äänteitä
- opetellaan kuuntelemaan ja kertomaan sekä luetaan paljon kirjoja.
Pilkkeen oppimiskamu Riimi-Roope on mukana auttamassa luomaan myönteistä sävyä kommunikaatioon ja tukemassa hyvää keskusteluyhteyttä.
Esiopetuksessa oppimisen alue ”Ilmaisun monet muodot” sisältää musiikkia, kuvaamataitoja, käsitöitä ja suullista ja kehollista ilmaisua. Pilkkeen oppimiskamu Paletti-Paula on mukana menossa, ja aktivoi lapsia käyttämään aistejaan ja koko kehoaan luovasti kaikissa toimissa.
Tässä muutamia esimerkkejä aihealueen toiminnasta:
- Musiikki: lauletaan, soitetaan ja kuunnellaan
- Kuvis: tutustutaan erilaisiin tekniikoihin, välineisiin ja taiteeseen
- Käsityöt: harjoitellaan erilaisten työvälineiden käyttöä, tehdään erilaisia käsitöitä ja innostetaan lapsia käsitöiden pariin
- Suullinen ja kehollinen ilmaisu: esim. näytelmät ja roolileikit.
Oppimisen alue ”Kasvan, liikun ja kehityn” koostuu näistä teemoista: liikunta, ruokakasvatus, terveys ja turvallisuus.
Pilkkeen oppimiskamu Liikunta-Lassi tupsahtaa paikalle, aina kun jotain tapahtuu😊
Hän haluaa lasten olevan aktiivisia, syövän ravitsevaa ruokaa ja olevan hyvässä kunnossa. Eskarissa harjoitellaan yhdessä esimerkiksi ruoan itse ottamista, miten liikenteessä liikutaan, mitä terveys tarkoittaa jne.
Oppimisen alueeseen ”Tutkin ja toimin ympäristössäni” kuuluu matematiikka, ympäristökasvatus ja teknologiakasvatus. Esimerkiksi näin käsittelemme ja harjoittelemme näitä teemoja esiopetuksessa:
- Matematiikassa harjoitellaan lukujonotaitoja, numeromerkit 1-10, vertailua, luokittelua, geometriaa, mittaamista, ongelmanratkaisua, hahmottamiskykyä ja sijainti- ja suhdekäsitteitä.
- Ympäristökasvatus sisältää esimerkiksi metsäretkeilyä, opettelemme kierrätyksen perusasioita käytännössä.
- Teknologiakasvatuksen osalta harjoittelemme esimerkiksi mobiililaitteilla (tabletit) työskentelyä, kuten valokuvaamista ja videoiden tekemistä.
Pilkkeen oppimiskamut Matikka-Mimmi ja Luonto-Lissu muodostavat tutkijaparin, joka haastaa lapsia kokemaan luonnonilmiöt kaikilla aisteillaan ja tutkimaan uteliaasti kaikkea kohtaamaansa.
Usein kysyttyä esiopetuksesta
Esiopetus eli esikoulu alkaa sinä vuonna syksyllä, jolloin lapsi täyttää 6 vuotta.
Esiopetus on ollut osa suomalaista koulutusjärjestelmää jo pitkään. Nykyisen kaltaista esiopetusta on järjestetty vuodesta 2001 alkaen, ja esiopetus on ollut velvoittavaa vuodesta 2015 alkaen ennen oppivelvollisuuden alkamista.
Esikoulua ja esiopetusta kuvataan myös termillä nivelvaihe varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välissä: Varhaiskasvatus, esiopetus ja perusopetus muodostavat kokonaisuuden, joka tukee lapsen kehitystä ja oppimista, ja luo perustan elinikäiselle oppimiselle.
Lue tästä lisää, mitä esiopetus käytännössä on ja mitä taitoja eskarissa opetellaan.
Esiopetus on Suomessa samalla tavalla paitsi lapsen oikeus myös velvoittavaa kuin peruskoulu (perusopetus).
Käytännössä velvoittavuus tarkoittaa sitä, että lapsen on osallistuttava ennen koulun aloitusta (oppivelvollisuuden alkamista) vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan.
Suomessa kaikilla lapsilla on subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen, joten lapsi voi osallistua päivittäin esiopetustuntien lisäksi ja kouluvuoden lomakausilla aivan normaalisti varhaiskasvatukseen, päiväkodin aukiolojen mukaisesti.
Kaikki suomalaiset esikoulut noudattavat samoja esiopetussuunnitelman perusteita, ja sen pohjalta laaditut paikalliset suunnitelmat ohjaavat esiopetusta. Niiden tavoite on varmistaa, että laadukas ja yhtenäinen esiopetus toteutuu.
Esiopetusta järjestetään kunnallisesti ja yksityisesti päiväkotien tai koulujen yhteydessä. Esiopetus on kaikille lapsille maksutonta riippumatta sen järjestäjästä.
Yksityisissä päiväkodeissa esiopetus on samanlaista kuin kunnallisissakin esikouluissa. Pilkkeen kielipäiväkodeissa (englanti, ruotsi) ja painotteisessa varhaiskasvatuksessa (luonto, musiikki, liikunta, tiede, taide ja ilmaisu) myös esiopetus toteutetaan päiväkodin kielen ja painotuksen mukaisesti.
Jokaisella kunnalla on omat käytännöt esikoulupaikoista, oppilaaksiottoalueista ja ohjeet esikouluun hakemiseen ja ilmoittautumiseen, löydät ne oman kotikuntasi verkkosivuilta.
Esiopetus ja sitä täydentävä varhaiskasvatus valmistavat lapsen sujuvaa koulun alkua.
Esiopetussuunnitelman perusteet ohjaa esiopetusta: eskarissa harjoitellaan monipuolisesti peruskoulun ensimmäisillä luokilla tarvittavia taitoja, kehitetään sosiaalisia ja tunnetaitoja, ja vahvistetaan lapsen omatoimisuutta.
Esikoulu on paljon muutakin kuin koulumaisten tehtävien ratkomista tai numeroiden ja kirjainten opettelua. Hyviä eskarissa opittuja taitoja ovat esimerkiksi oman vuoron odottaminen tai kaverin auttaminen tarvittaessa. Myös leikki on vahvasti läsnä eskarilaisten arjessa.
Lue tästä lisää, mitä taitoja eskarissa opetellaan.
Kyllä, esiopetus on Suomessa maksutonta kaikille esikouluikäisille lapsille.
Esiopetusta järjestetään oman kotikunnan perusopetuksen kouluvuoden mukaisesti vähintään 700 tuntia. Pääsääntöisesti esiopetusta on 4 tuntia päivittäin. Koulujen loma-aikoina esiopetusta ei järjestetä.
Useimmiten lapsi osallistuu myös esiopetusta täydentävään varhaiskasvatukseen, eli on mukana päiväkodin arjessa ennen ja jälkeen esiopetustuntien. Varhaiskasvatusmaksu eli päiväkodin hinta muodostuu silloin samoin perustein kuin muutoinkin, esiopetustunnit huomioituna.
Kouluvuoden lomakausien aikana esikouluikäisen lapsen on mahdollista osallistua normaalisti varhaiskasvatukseen päiväkodin aukiolon puitteissa (päivähoidon maksut ovat kuntakohtaiset).
Tarkemmat tiedot maksuista saat Pilkkeen päiväkodin johtajalta, löydät päiväkotiemme yhteystiedot tästä.
Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus tarkoittaa sitä, että lapsi osallistuu päivittäin esiopetustuntien lisäksi muutoin ”normaalisti” sen päiväkodin toimintaan, missä esiopetus on järjestetty.
Käytännössä esiopetus ja sitä täydentävä varhaiskasvatus muodostavat lapselle ehjän ja kokonaisen päivän, eikä lapsen tarvitse siirtyä toiseen paikkaan esiopetustunteja ennen tai niiden jälkeen.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä sen pohjalta laaditut paikalliset suunnitelmat ohjaavat esiopetusta. Niiden tavoite on varmistaa, että laadukas ja yhtenäinen esiopetus toteutuu ennen lapsen koulun aloitusta.
LEOPS on lyhenne Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmasta. Esikoulussa jokaiselle lapselle tehdään oma, henkilökohtainen LEOPS yhteistyössä perheen kanssa keskustellen.
- Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma on esikoulun versio varhaiskasvatussuunnitelmasta, eli tuttavallisemmin ”vasusta” ja peruskoulun kehityskeskustelusta.
- LEOPS-keskustelut järjestetään sekä syksyllä että keväällä, ja keskusteluun osallistuvat vanhemmat, lapsi ja esikoulun opettaja.
- Esikoulussa aikuiset havainnoivat lapsia päivittäin erilaisissa leikeissä ja vuorovaikutustilanteissa. Lapsen kasvua ja kehitystä tuetaan tarpeen mukaan yksilöllisesti esimerkiksi tunnetaitojen tai vuorovaikutuksen vahvistamisessa.
- Myös käytännön taitoja, kuten oikeanlaista kynäotetta, harjoitellaan ja tuetaan.
- Näiden lisäksi LEOPSiin kirjataan lapsen vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita sekä pohditaan asioita ja aiheita, joita lapsen on hyvä harjoitella ja opetella esiopetusvuoden aikana, jotta koulun aloitus on sujuva.
Suomessa toteutettiin kaksivuotinen esiopetuksen kokeilu osassa kuntia ja päiväkoteja vuosina 2021–2024.
Päätöksiä mahdollisesta velvoittavan esiopetuksen kaksivuotisuudesta, jolloin esiopetus alkaisi sinä vuonna kun lapsi täyttää viisi vuotta, ei ole vielä tehty (tilanne helmikuu 2025).
Osassa kuntia (kuten mm. Helsingissä) järjestetään tälläkin hetkellä myös viisivuotiaille maksutonta varhaiskasvatusta (4 h / päivä) ennen esiopetuksen alkua.
Päiväkotikohtaiset tiedot viskaritoiminnasta löydät jokaisen Pilke-päiväkodin omalta sivulta.
Viskari tarkoittaa viisivuotiaille suunnattua esiopetuksen kaltaista toimintaa omassa päiväkodissa.
Viskari ei ole pakollista, vaan osa varhaiskasvatusta päiväkodissa oleville viisivuotiaille lapsille.
Osassa kuntia (kuten mm. Helsinki) tarjotaan viisivuotiaille maksutonta varhaiskasvatusta (4 h / päivä) ennen esiopetuksen alkua.
Lue tästä lisää: Mitä viskari on ja miksi viskaritoimintaa järjestetään
Päiväkotikohtaiset tiedot viskaritoiminnasta löydät jokaisen Pilkkeen päiväkodin omalta sivulta.


Esiopetus ja painotettu varhaiskasvatus
Vaikka esiopetus on esiopetussuunnitelman mukaisesti periaatteessa samanlaista kaikissa esikouluissa, vaikuttaa päiväkodin muu toiminta myös esikouluopetukseen.
Pilkkeen kielipäiväkodeissa (englanti, ruotsi) ja painotuspäiväkodeissa (luonto, musiikki, liikunta, tiede, taide ja ilmaisu) myös esiopetus toteutetaan päiväkodin kielen ja painotuksen mukaisesti.
Esimerkiksi luontopäiväkodeilla on oma Luonnon vuosikello, ja esiopetus suunnitellaan samojen jaksojen ja teemojen mukaisesti kuin varhaiskasvatus. Eskariryhmien opetus ja pienryhmätoiminta tapahtuvat vastaavasti erilaisissa oppimisympäristöissä ja retkillä, toki esiopetuksen lähtökohdista.
Pilke luontopäiväkoti Pihlajarinteen esiopettaja Hanna Viilomaa kertoo esimerkin: ”Jaksot, teemat, retket vaikuttavat tosi paljon eskaripäivien toimintaan ja lasten oppimiseen. Joskus annan lapsille kotiläksyjä. Se voi olla esimerkiksi tutkailla, mitä roskia mihinkin jäteastiaan kotona päätyy. Havainnoista keskustellaan sitten yhdessä eskaripäivän aikana, ja harjoitellaan lajittelua ja kierrätystä.”
Tällainen on eskaripäivä
6–7
8–8.30
9–10
10–11
n. 11.15
13
n. klo 14
14.30–
17.00
Näin haet esiopetukseen Pilke-päiväkotiin
Esiopetukseen hakeminen ja ilmoittautuminen tapahtuu oman kotikuntasi ohjeiden mukaisesti, tietoa tästä löydät kunnan verkkosivuilta. Pääsääntöisesti hakuaika on alkuvuodesta tammi-helmikuussa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 6 vuotta.
Pilkkeen yksityisissä päiväkodissa toteutettavaan esiopetukseen haetaaen näin:
- Jos lapsesi on jo varhaiskasvatuksessa Pilkkeen päiväkodissa, saat esiopetuksen hakuinfon ja ohjeet hyvissä ajoin omasta päiväkodistasi.
- Jos haet lapsellesi paikkaa esiopetukseen ja sitä täydentävään varhaiskasvatukseen Pilkkeen päiväkotiin, ota yhteyttä suoraan päiväkodin johtajaan ja lähetä meille hakemus.

Pilkkeen päiväkodeissa järjestettävä esiopetus varmistuu aina lukuvuotta edeltävän kevään aikana. Ryhmien muodostumiseen vaikuttaa mm. esiopetusikäisten lasten määrä, joten päiväkodeissa voi olla eri vuosina eri tilanne eskariryhmien suhteen.
Usein kysyttyä esikouluun hakemisesta ja eskarin aloituksesta
Päiväkotien esiopetusryhmien muodostumiseen vaikuttaa mm. esiopetusikäisten lasten määrä, joten päiväkodeissa voi olla eri vuosina eri tilanne eskariryhmien suhteen.
Pilkkeen päiväkodeissa järjestettävä esiopetus varmistuu aina lukuvuotta edeltävän kevään aikana, ja päiväkodeissamme olevien 5–6-vuotiaiden vanhemmille infotaan hyvin ajoin kaikista esiopetukseen liittyvistä asioista.
Tarkat tiedot tulevan syksyn eskaripaikoista saat päiväkodin johtajalta. Pilkkeen päiväkotien omat sivut ja yhteystiedot löydät tästä.
Pilkkeen kielipäiväkodeissa (englanti, ruotsi) ja painotuspäiväkodeissa (luonto, musiikki, liikunta, tiede, taide ja ilmaisu) myös esiopetus toteutetaan päiväkodin kielen ja painotuksen mukaisesti.
Esimerkiksi luontopäiväkodeilla on oma Luonnon vuosikello, ja esiopetus suunnitellaan samojen jaksojen ja teemojen mukaisesti kuin varhaiskasvatus. Eskariryhmien opetus ja pienryhmätoiminta tapahtuu vastaavasti myös erilaisissa oppimisympäristöissä ja retkillä, esiopetuksen lähtökohdista.
Vastaavasti toimitaan kaikissa painotteisissa päiväkodeissa.
Esiopetukseen hakeminen ja ilmoittautuminen tapahtuu oman kotikuntasi ohjeiden mukaisesti, infon tästä löydät kunnan verkkosivuilta. Pääsääntöisesti hakuaika on alkuvuodesta tammi-helmikuussa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 6 vuotta.
- Jos lapsesi on jo varhaiskasvatuksessa Pilkkeen päiväkodissa (yksityinen päiväkoti), saat esiopetuksen hakuinfon ja ohjeet hyvissä ajoin omasta päiväkodistasi.
- Jos haet lapsellesi paikkaa esiopetukseen ja sitä täydentävään varhaiskasvatukseen Pilkkeen päiväkotiin, ota yhteyttä suoraan päiväkodin johtajaan ja lähetä meille hakemus.
Esikoulua varten ei lapselle tarvitse tehdä hankintoja: eskarilaiset saavat kaikki tarvikkeet, kuten kynät, kumit, vihkot ja mahdollisen esikoulukirjan päiväkodista.
Eskarissa on hyvä olla mukana oma reppu, kuten päiväkodissa muutenkin, jotta esimerkiksi retkillä tarvittavat välineet, juomapullo ja sadevaatteet kulkevat helposti mukana.
Esiopetus on Suomessa maksutonta ja samalla tavalla velvoittavaa kuin peruskoulu (perusopetus).
Käytännössä velvoittavuus tarkoittaa sitä, että lapsen on osallistuttava ennen koulun aloitusta (oppivelvollisuuden alkamista) vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan.
Säännöllinen osallistuminen esiopetustoimintaan tukee lapsen oppimista ja kasvua, ja samalla rutiineja koulutielle siirtymistä varten.
Esiopetuksen lukukausi ja lomat ovat kuntakohtaisesti samoin kuin koulussa. Kouluvuoden lomakausien aikana esikouluikäisen lapsen on mahdollista osallistua normaalisti varhaiskasvatukseen päiväkodin aukiolon puitteissa (päivähoidon maksut ovat kuntakohtaiset).
Poissaolot esiopetuksesta:
- Sairauspoissaolosta ilmoitetaan esiopettajalle Pilkkeen Daisy-järjestelmässä.
- Muihin mahdollisiin poissaoloihin tehdään lupa-anomus aivan kuten koulussakin. Tässä voi olla kuntakohtaisia eroja, mutta pääsääntöisesti esiopettaja voi myöntää luvan muutaman päivän poissaoloon, ja tätä pidempiin poissaoloihin luvan myöntää tarvittaessa päiväkodin johtaja.
- Jos lapsi on ilmoitettu esiopetusta täydentävään varhaiskasvatukseen, peritään poissaolon ajalta kuitenkin maksu varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain mukaisesti.
Perusopetuslaki ei määrittele ohjeita tai sääntöjä lapsen omatoimiseen kulkemiseen esikouluun.
Käytännössä Pilkkeen päiväkodeissa ja esiopetuksessa toimitaan näin:
- Jos lapsi osallistuu vain esiopetustunneille, on asia harkinnanvarainen, ja tarvitsemme vanhemmilta kirjallisesti luvan, jos lapsi saa kulkea itsenäisesti esikouluun ja kotiin. Päätös on aina vanhempien.
- Suosittelemme, että huoltaja (tai erikseen ilmoitettu muu aikuinen) tuo ja hakee lapsen päiväkodista, erityisesti jos lapsi osallistuu esiopetusta täydentävään / varhaiskasvatukseen.
Esiopetusikäinen lapsi ei lähtökohtaisesti tarvitse omaa puhelinta tai kellopuhelinta, sillä käytännössä huoltajat kuitenkin tuovat ja hakevat lapsen päiväkodista.
Asiaan ei ole yhtä oikeaa vastausta, ja Pilkkeellä linjaamme näin: Puhelin voi olla kotona, mutta eskarissa tai päiväkodissa sitä ei tarvita - aikuisten kautta saadaan tarvittaessa aina vanhemmat kiinni ja toisin päin.
Eskarivuosi edessä, miten valmistautua?
Pilke päiväkoti Pihlajarinteen esiopettaja Hanna Viilomaa kertoo, että lapsi osallistuu esiopetukseen useimmiten samassa tutussa päiväkodissa, missä hän on ollut jo aiemminkin.
”Mutta ei huolta, vaikka eskari olisikin muualla kuin omassa tutussa päiväkodissa. Ennen esikoulun alkua lapsi kutsutaan tulevien eskarilaisten tutustumispäiväään. Silloin lapset tapaavat tulevat eskarikaverinsa ja esikoulun opettajan. Ja kenties pääsevät tekemään ensimmäistä eskaritehtävääkin jo yhdessä – se on aina jännittävää!”
Esiopetusta varten ei lapselle tarvitse tehdä hankintoja: eskarilaiset saavat kaikki tarvikkeet, kuten kynät, kumit, vihkot ja mahdollisen esikoulukirjan päiväkodista.
“Lapsista ja kenties aikuisistakin on kivaa hankkia omia kyniä tai muuta sellaista, mutta kaikki välineet löytyvät eskarissa valmiina. Toki reppu on hyvä olla, kuten päiväkodissa muutenkin, jotta esimerkiksi retkillä tarvittavat välineet, juomapullo ja sadevaatteet kulkevat helposti mukana.”
Esiopettaja Hanna Viilomaa sanoo, että eskarilaisten vanhemmat pohtivat yleensä enemmän lapsen koulutaivalta ylipäätänsä kuin varsinaisia eskariaiheisia kysymyksiä.
Lasten kasvu, paitsi fyysisesti myös koululaisvalmiuksina tulevat eskarivuoden kevättä kohden esille.
”Lapset kyselevät tosi paljon koulusta. He pohtivat ja puhuvat paljon myös keskenään, tietävät mihin kouluun ovat menossa ja odottavat koululaisena olemista.”
”Lapset ovat motivoituneita oppimisen. Osa lapsista oppii eskarivuoden aikana lukemaan, vaikkei se millään tavalla ole tavoite. Lukeminen lapsille ihan uuden maailman”, Hanna Viilomaa kuvailee.
Vinkkinä eskarivuoteen Hanna muistuttaa vanhempia tärkeästä aikatauluasiasta: “Esiopetus alkaa aamulla klo 9, eli silloin lapsen pitää olla paikalla. Erityisesti kevätlukukaudella emme enää salli ”liukumaa” saapua esikouluun. Esikoulun ”koulumainen” aikataulu on samalla harjoittelua kouluvuotta varten.”
