Miten lasten kaveritaitoja tuetaan päiväkodissa? Miten lapseni löytää leikkikavereita?
Kun lapsi aloittaa päiväkodissa tai siirtyy uuteen ryhmään, saako hän kavereita? Miten lasten leikkitaidot kehittyvät ja kuinka lasten vuorovaikutustaitoja ja kaverisuhteita tuetaan varhaiskasvatuksessa? Entä mitä kannattaa tehdä, jos lapsi kertoo olevansa yksinäinen?
Kysy Pilkkeeltä – Asiantuntijamme vastaa!
Tällä palstalla Pilkkeen hyvän päivän tekijät vastaavat ajankohtaisiin varhaiskasvatukseen ja lastenhoitoon liittyviin kysymyksiin ja puheenaiheisiin. Mitä sinä haluat kysyä? Täytä lomake ja lähetä kysymyksesi meille!
Kysyimme Pilkkeen erityispedagogiikan asiantuntijalta Mari Purhoselta, miten kaveruudet päiväkodissa syntyvät. Tässä artikkelissa hän kertoo, millaisin pedagogisin keinoin lasten vuorovaikutusta sekä leikki- ja kaveritaitoja tuetaan päiväkodin arjessa.
Miten lasten leikkitaidot kehittyvät?
Lasten tutustuminen toisiinsa tapahtuu päiväkodissa luontevasti leikin kautta. Pienellä lapsella leikkitaidot ovat erilaisia kuin jo vähän vanhemmilla lapsilla. Päiväkodissa yhteistä leikkiä harjoitellaan. Kun uusi kausi alkaa ja uusia lapsia tulee mukaan, panostamme huolella lasten ryhmäytymiseen.
Taaperoiässä leikki on usein rinnakkaisleikkiä: lapsi leikkii omia leikkejään vierekkäin kaverin kanssa. Me aikuiset ohjaamme ja tuemme yhteisen leikin opettelua. Ojennetaan lelu kaverille, sanotaan kiitos ja ole hyvä. Aikuinen myös ohjaa lasten vuorovaikutustilanteita: jos kaverilla on menossa kivan näköinen leikki, rohkaisemme kysymään, pääsisikö siihen mukaan.
”Lapset tutustuvat toisiinsa luontevasti leikin kautta. Me aikuiset ohjaamme ja tuemme yhteisen leikin opettelua.”
Iän mukana leikkikaverien määrä lisääntyy ja leikin luonne ja sisältö muuttuvat. Leikki ulottuu laajemmille alueille, syntyy juonellisia leikkejä, roolileikkejä ja leikkeihin tulee erilaisia sääntöjä mukaan. Myös lastenohjelmien tai pelien hahmot ja juonenkäänteet näkyvät vanhempien lasten ryhmäleikeissä.
Toiset lapset kiinnostavat lasta ihan pienestä lähtien: pieni lapsi havainnoi muita, ja sitä kautta oppii ja tekee mukana. Päiväkodin vuorovaikutustilanteissa mallintaminen muilta tapahtuu helposti ja luontevasti, leikin lomassa.
Tärkeintä on luoda päiväkotiin hyvä ilmapiiri, jossa on turvallista olla muiden kanssa. Näin lapselle syntyy luottamus uuteen päiväkotiin ja ympäröiviin ihmisiin. Vuorovaikutussuhteet ja tunteet ryhmässä syntyvät ja syventyvät, kun ilmapiiri on sellainen, että lapsi uskaltaa näyttää tunteita ja kiintyä ihmisiin.
Miten vaikeuksia kaverisuhteissa tai vuorovaikutuksessa ratkotaan päiväkodissa?
Meitä ihmisiä on niin erilaisia, ja myös lapsilla persoonallisuus ja temperamentti vaikuttavat kaverisuhteiden muodostumiseen ja sujumiseen. Toiset ovat pienestä pitäen hyvin ulospäin suuntautuneita, toisia vähän ujostuttaa ja lämmetään hitaammin. Tässä vaaditaan meiltä aikuisilta herkkyyttä.
Kunkin lapsen tulee voida ryhmässä edetä omassa rytmissään, ja me tuemme häntä lempeästi, pienin askelin kaveriseuraan. Tämä on erityisen tärkeää etenkin silloin, kun lapsi on temperamentiltaan vetäytyvämpi.
Kaveritaidot kehittyvät jokaisella eri lailla ja omalla tyylillä – joku nimeää koko ryhmän ystävikseen, toiselle riittää yksi sydänystävä. Välillä lapsi voi haluta touhuta yksinäänkin. Sekin on sallittavaa ja lapselle mielekästä. Tällöin tarjoamme vaikka mahdollisuutta koota palapeliä omassa rauhassa. Usein käy niin, että kohta siihen tulee joku toinenkin, ja sitten leikitäänkin jo rinnakkain.
Lapsillakin voi olla ennakkoluuloja toisiaan kohtaan tai tilanteita tulkitaan väärin. Lapset ilmaisevat itseään eri tavoin, ja toinen lapsi voi käsittää pienen riehakkuuden ilkeilyksi, vaikkei toinen tarkoittanut pahaa.
Aikuiset toimivat näissä tilanteissa tulkkina, ja käymme yhdessä asioita läpi. Väärinymmärryksistä keskustellaan ja mietitään, mitä tässä oikeasti tapahtuikaan? Avataan tilanteita ja tunteita, ja samalla opitaan sanoittamaan omia tunnetiloja.
Lapsen tunnetaidot kehittyvät varhaiskasvatuksessa aikuisen tuella. Pilkkeellä olemme erityisesti satsanneet positiiviseen pedagogiikkaan: havaitsemme lapsissa hyvän ja näemme hänen vahvuutensa.
Päiväkodin kasvatukseen kuuluu, että opetellaan ottamaan ryhmään tulevat uudet lapset hyvin vastaan, näytetään heille paikkoja ja otetaan mukaan leikkeihin. Tähän rohkaisemme ryhmän kaikkia lapsia.
Miten tukea lapsen sosiaalisten taitojen kehittymistä kotona?
Lasta kannattaa jututtaa siitä, millaista päiväkodissa on. Kannustaminen ja erilaisten tunteiden sanoittaminen vie lasta eteenpäin.
Päiväkodin alkupäivinä lapsi saattaa kertoa, ettei ole saanut yhtään kaveria eikä mitään kivaa tehty. Silloin kannattaa jutella päivän tapahtumia läpi: mitä teitte ja keitä oli paikalla – saattaa käydä ilmi, että kavereita oli sittenkin mukana. Lasta voi kannustaa lempeästi: ”Käypä rohkeasti huomennakin kysymässä sitä kaveria mukaan leikkiin.”
Jos herää huolta, kysy asiasta päiväkodin aikuisilta! Kotona ollaan pitkälti sen varassa, mitä lapsi oman kokemuksensa ja omien taitojensa mukaan osaa kertoa. Ammattilaisen taustanäkemys tapahtuneesta voi valaista tilannetta tarkemmin. Yhdessä sitten selvittelemme mahdollisia väärinymmärryksiä ja etsimme ratkaisuja.
Pilke-päiväkodeissa varhaiskasvatuksen ammattilaiset tekevät kaikkensa tarjotakseen turvallisen ja mukavan päiväkotiympäristön, jossa vuorovaikutusta toisten lasten kanssa pääsee muodostumaan luontevasti eri ikävaiheissa ja kaikkien kaveritaidot kehittyvät.
Me päiväkodin aikuiset olemme myös vuorovaikutuksen ammattilaisia – kasvattaminenhan on oikeastaan vuorovaikutuksen opetteluun rohkaisemista. Yhteisöllinen oppiminen ja erilaisuuden arvostaminen näkyy päiväkotiemme arjessa joka päivä: arvostetaan kaikkia sellaisena kuin olemme ja opetellaan olemaan toistemme kanssa.
Lue lisää:
- Täältä löydät tietoa perheille, kun lapsi aloittaa päiväkodissa
- Lue hyvän päivän tekijöidemme vinkkejä päiväkodin aloitukseen liittyen
- Millainen on Pilke-päiväkotien pedagogiikka ja oppimiskäsitys? Lue lisää aiheesta artikkelistamme!
- Pilkkeen varhaiskasvatus keskittyy siihen, että lapsella on aina turvallinen ja hyvä olla: täällä perustietoa varhaiskasvatuksesta Pilkkeen päiväkodeissa