Pilkkeen päiväkotien asiakastyytyväisyys edelleen korkealla tasolla
Pilkkeen asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan päiväkotien asiakasperheet ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kiitosta annettiin päiväkotien henkilökunnalle heidän työstään sekä lasten viihtymisestä, turvallisuudesta ja päiväkodin monipuolisesta toiminnasta.
Pilke tutki päiväkotien asiakasperheiden tyytyväisyyttä nyt kuudetta kertaa. Kysely toteutettiin tammi–helmikuussa 2023 anonyyminä verkkokyselynä, johon vastasi lähes 2 600 henkilöä eli 21 prosenttia Pilke-päiväkotien kirjoilla olevien lasten lukumäärästä. Vastauksia saatiin vähemmän kuin edellisinä vuosina. Silti koko yrityksen ja Pilkkeen toiminta-alueiden tasolla vastausmäärää voidaan pitää tulosten luotettavuuden suhteen hyvänä.
Vastaajia pyydettiin arvioimaan, miten tyytyväisiä he ovat lapsensa saamaan varhaiskasvatukseen asteikolla 1–5, jossa 5 on korkein. Vastausten keskiarvo oli 4.
Lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus antaa avointa palautetta omasta päiväkodistaan. Avovastauksissa kiitosta annettiin muun muassa työntekijöiden tekemästä tärkeästä työstä, lasten viihtymisestä ja turvallisuudesta sekä päiväkodin monipuolisesta toiminnasta.
Vastaajien tyytyväisyys lapsensa saamaan varhaiskasvatukseen oli kyselyssä laskenut hieman, sillä viime vuonna vastausten keskiarvo oli 4,3.
Kun vastaajilta kysyttiin avointa palautetta, nousivat kriittisinä huomioina esiin henkilöstön vaihtuvuus ja riittävyys sekä riittävä viestintä päiväkodeista perheille.
Pilkkeen asiakkuusjohtaja Riikka Mattsson on tyytyväinen kyselyn keskiarvoon, mutta kertoo kantavansa huolta varhaiskasvatuksen henkilöstöpulasta, joka näkyy perheille joissain tapauksissa esimerkiksi vaihtuvuutena.
– Työvoimapula on koko varhaiskasvatuksen keskeisin ja vaikein haaste. Puute osaajista näkyy päiväkotien arjessa niin kunnallisessa kuin yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tilanteen ratkaisemiseksi tarvitaan järeitä toimia koko Suomessa. Pilke ei voi tätä haastetta ratkoa yksin, mutta teemme parhaamme omalta osaltamme, Mattsson sanoo.
Mattssonin mukaan Pilke satsaa erityisesti hyvään ja tasalaatuiseen johtamiseen päiväkodeissaan, eri ammattilaisten joustaviin työnkuviin, jatkuvaan osaamisen kehittämiseen ja koulutuksen järjestämiseen henkilöstölle. Lisäksi Pilke pyrkii vaikuttamaan päättäjiin, jotta alalle saataisiin lisää aloituspaikkoja oppilaitoksiin ja muuntokoulutuksia.
Uusimman asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset käydään kevään aikana läpi jokaisessa Pilkkeen päiväkodissa.
Tietoa tutkimuksen toteutuksesta
Vastaajia: 2579, mukana 181 Pilkkeen päiväkotia ympäri Suomen.
Toteutustapa: Sähköisesti toteutettu anonyymi verkkokysely, joka jaeltiin Pilkkeen päiväkotien asiakasperheille Daisy-yhteysjärjestelmän kautta.
Ajankohta: Tammi–helmikuu 2023.
Toteuttaja: Kyselyn toteutti Clementia Oy
Lisätietoja:
Riikka Mattsson, asiakkuusjohtaja
puh. 040 579 9066
riikka.mattsson@pilkepaivakodit.fi