Joustavat oppimisympäristöt Pilkkeellä
Onnistuneessa oppimisympäristössä aikuisilla ja lapsilla on hyvä päivä – joka päivä.
Rakenna unelmiesi oppimisympäristö lasten kanssa
Pilke tarjoaa laadukasta ja innovatiivista varhaiskasvatusta ja esiopetusta yli 180 päiväkodissa ympäri Suomea. Tehtävänämme on varmistaa, että lasten ja työntekijöidemme jokainen päivä on hyvä. Päiväkotiemme oppimisympäristöillä on suuri vaikutus siinä, että niin lapset kuin aikuiset viihtyvät meillä.
”Pilke-päiväkotien oppimisympäristöt ovat innostavia ja monipuolisia. Oppimisympäristö on kehittävä, oppimista ja oivaltamista tukeva, erilaisiin työtapoihin kannustava ja turvallinen kokonaisuus.” -Mirka Laaksonen, Pilkkeen varhaiskasvatusjohtaja
Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt käytännössä
Oppimisympäristöillä tarkoitetaan tiloja, paikkoja, yhteisöjä, käytäntöjä, välineitä ja tarvikkeita, jotka tukevat lasten kehitystä, oppimista ja vuorovaikutusta. Päiväkodin tilojen ja pihan lisäksi oppimisympäristöjä varhaiskasvatuksessa ovat lähiympäristön hyödynnettävissä olevat kohteet, kuten metsät, kirjastot ja urheilukentät.
Laissa määritellään varhaiskasvatuksen oppimisympäristöille tietyt vähimmäisvaatimukset, joiden tulee toteutua kaikissa niin kunnallisten kuin yksityisten toimijoiden päiväkodeissa valtakunnallisesti.
Kaikki Pilke-päiväkodit täyttävät lailliset vaatimukset, mutta hyvän päivän tekijämme tuovat oppimisympäristöihimme yhdessä lasten kanssa oman pilkemäisen lisänsä. Lue lisää: Työ Pilkkeen päiväkodeissa.
Pilkkeen oppimisympäristöt aikuisten näkökulmasta
Huolehdimme Pilkkeellä, että yksityisten päiväkotiemme oppimisympäristöt tukevat ammattilaistemme jaksamista ja viihtymistä työssään.
Hyvä työergonomia: Työntekijöiden käytössä olevat kalusteet ovat sopivia aikuisille. Saatavilla on muun muassa satulatuoleja ja seisomapulpetteja. Pilkkeellä selkä ei kipeydy tai jalat puudu vääränkokoisten kalusteiden vuoksi.
Laatua ja viihtyisyyttä: Liikuteltavat kalusteet mahdollistavat oppimisympäristön muokkaamisen erilaisiin pedagogisiin tarkoituksiin. Kalusteet ovat laadukkaita ja miellyttävät silmää. Näin ympäristöstä saa rakennettua mahdollisimman toimivan ja viihtyisän.
Tukea kehittämiseen: Ammattilaisillamme on mahdollisuus osallistua koulutuksiin oppimisympäristöistä. Annamme tukea ja ohjausta, miten yksittäisten päiväkotiemme toimintaympäristöjä voidaan kehittää. Reagoimme tarpeisiin ketterästi.
Hyvän oppimisympäristön rakennuspalikat
Oppimisympäristöjen avulla edistetään monia lasten kehityksen, oppimisen ja vuorovaikutuksen kannalta tärkeitä asioita, kuten leikkiä, tutkimista, kielellistä kehitystä, yhteisöllisyyttä, kulttuurista moninaisuutta ja fyysistä aktiivisuutta. Mutta millaisia sitten ovat onnistuneet oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa?
YHDESSÄ RAKENNETTU
Lapset osallistuvat oppimisympäristön suunnitteluun, toteuttamiseen ja muovaamiseen. Kahta samanlaista Pilke-päiväkotia ei ole olemassa – onhan jokainen yksilö ja yhteisö ainutlaatuinen.
LASTEN KÄDENJÄLKI NÄKYY
Lasten ideat, leikit ja heidän tekemänsä työt pääsevät esille. Ilo, yhteiset kokemukset ja mielikuvitus saavat näkyä.
MIELUISAA TEKEMISTÄ
Hyvän päivän tekijämme huolehtivat, että lapsilla on aina vaihtoehtoja innostavaan puuhailuun herkkyyskaudet, kiinnostuksen kohteet ja fyysiset ominaisuudet huomioiden.
MONIPUOLISTA LIIKKUMISTA
Hauskoja pihaleikkejä, iloista tanssimista, kuperkeikkoja jumppamatolla… Pilkkeellä lapsilla on mahdollisuuksia vauhdikkaaseen liikkumiseen päivän aikana.
LEIKKEJÄ JA PELEJÄ
Jaamme tilojamme muunneltavilla huonekaluilla eri leikeille. Kilpa-ajot autoilla, herkuttelua leikkikahvilassa, itsensä toteuttamista taiteillen – valinta on lasten! Välineet ja tarvikkeet ovat helposti heidän saatavillaan.
RAUHALLISTA OLEILUA
Pilke-päiväkodeissa lapsilla on mahdollisuus hengähtää rauhassa vaikkapa satuihin uppoutuen tai patjalla pötkötellen.
YHTEISET SÄÄNNÖT
Harjoittelemme yhdessä, miten pidämme toimintaympäristöstämme huolta. Hyvä oppimisympäristö saa lapsen tuntemaan olonsa selkeäksi ja jäsentyneeksi.
Päiväkodin painotteisuus korostuu
Pilkkeellä on päiväkoteja useilla eri painotteisuuksilla, kuten liikunta-, musiikki-, tiede- tai kielipainotuksella. Lue lisää päiväkotiemme painotteisuuksista.
Meillä on myös monipuolista toimintaa järjestäviä päiväkoteja, joissa ei ole varsinaista painotusta. Täältä löydät kaikki Pilke-päiväkodit.
Kaikkien päiväkotiemme oppimisympäristöissä huomioidaan varhaiskasvatussuunnitelmasta nousevat monipuoliset teemat ja lain asettamat vaatimukset, mutta on luonnollista, että painotteisissa päiväkodeissa korostuu tietty aihepiiri.
Päiväkodin painotus näkyy pedagogisissa oppimisympäristöissä mitä moninaisimmilla tavoilla pienistä yksityiskohdista suurempiin kokonaisuuksiin. Esimerkiksi musiikkipäiväkodeissa tiloja voidaan rakentaa lastenlaulujen innoittamana, liikuntapäiväkodeissa on erityisen monipuolisesti liikuntavälineitä ja luontopäiväkodissa voidaan kasvattaa satoa oman pihan istutuslaatikoissa. Lue myös: Luonnonläheinen varhaiskasvatus tukee hyvinvointia
Pyrkimyksenämme on, että painotteisissa Pilke-päiväkodeissa painotteisuus on aistittavissa jo heti päiväkodin pihalle ja eteiseen saapuessa.
Aistiystävällistä arkea hirsipäiväkodeissa
Pilke rakentaa yhteistyökumppaneidensa kanssa hirrestä uusia päiväkoteja ympäri Suomea. Hirsipäiväkodit tunnetaan puhtaasta sisäilmastaan, hyvästä akustiikastaan ja levollisesta tunnelmastaan. Lue lisää hirsipäiväkodeista.
”Varhaiskasvatusjohtaja Mirka Laaksonen: Päiväkodin ilmapiirillä ja vuorovaikutuksella on suuri merkitys
Hyvä oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa on paljon muutakin kuin mitä silmillä voi nähdä, vaikka fyysinen oppimisympäristö tärkeä onkin. Oppimisympäristöihin yhdistyy aina vahvasti psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus.
”Päiväkodin tunnelma ja toiminnan laatu ovat olennaisia oppimisympäristöissä. Hyvällä ilmapiirillä ja vuorovaikutuksella on suuri merkitys. Onnistuneessa oppimisympäristössä sekä lapsilla että aikuisilla on hyvä päivä – joka päivä.”